söndag 24 november 2013

Längtar till advent och bjuder på recept

Söndag och ännu en skön ledig dag. Vad har ni för er idag? 

Jag är lite sugen på att ge bege mig iväg till någon julmarknad, sätta upp stjärnor i fönstren eller fixa med ljusslinga ute som lyser upp i mörkret. Den här tiden innan och under advent är så mysig tycker jag. 
Får se vad dagen har att bjuda. 

Kanske är ni sugna på att baka? 
Min chokladkaka med kaffeglasyr som jag gjorde häromdagen tänkte jag ge er receptet på.
Serveras med stor fördel tillsammans med vispad grädde ;-) .

recept, baka, kärleksmums, nilla nyfiken, fabriken, söndagsbilden


  Kärleksmums

4 ägg
4 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
6 msk kakao
200 gr smält smör
1½ dl grädde

Glasyr:
100 gr mjukt smör
s dl florsocker
2 msk starkt kaffe
1 dl vispgrädde
1 dl kakao

2 dl kokosflingor till garnering

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.

Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.

Smält smöret, blanda det med grädden och rör ihop med resten.

Klä en plåt , ca 40 x 35 cm, med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda kakan i ca 15 minuter. (Den får hellre vara lite kladdig än för torr, kolla med sticka.)

Blanda ihop ingredienserna till glasyren medan kakan svalnar. Låt glasyren svalna, då blir den hårdare.

När kakan är helt sval kan du breda över glasyren över kakan och strö på kokosflingor. Skär sen kakan i fina bitar.

Detta får också bli min Söndagsbild inne hos Fabriken och till utmaningen inne hos Edit & Jag med det passande temat för dagen - Fika!

24 kommentarer:

  1. såg väldigt mumsigt ut! Vi ska iväg på julmarknad idag och få lite mer julkänsla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte hålla mig, blev julmarknad här också ;-)

      Radera
  2. Smaskensfika.. En av dom allra godaste kakorna tycker jag. Fint fotat också inspirerande. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Åh så gott!!! :)
    Ja, nu börjar man bli lite julsugen...
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Och där fick jag ett behov av att baka kärleksmums... Trevligt!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vacker bild!!
    Kaffet hoppar jag dock då jag inte gillar det;-)
    Hoppas det blev nån julmarknad för dig.
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ! :-)

      Blev en sväng till Liseberg. Ostar, kanderade mandlar och annat gott. Det var mysigt!

      Radera
  6. Vilken fin bild, sådan brukar jag baka till sonen. Ha en fin söndagskväll Karin

    SvaraRadera
  7. Halloj!
    Kärleksmums var länge sedan man åt,
    fin bild du bjuder på!
    Kram Arja

    SvaraRadera
  8. Åh kärleksmums som är så gott!
    Lycka till med ditt boande och med det stora spännande som väntar.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Jag älskar Kärleksmums!

    Njut din kväll!
    You Rock!!!

    SvaraRadera
  10. Så god fika Fina bilder Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Mannens favoritkakor! Det fotot ger bakinspiration!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  12. Fin söndagsbild! God kaka med många namn ;) kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Ja, den finns i många former. Lika god vad den än heter, haha!

      Radera
  13. Jag minns när en kompis och jag bakade en hel plåt. En lördagkväll när vi inte ville gå ut med resten av kompisarna (så vuxna var vi) och vi åt snudd på upp hela plåten...

    Fint bidrag på underbar kaka!

    Kram - Tatjanis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är inte svårt att äta många bitar. :-) Har lite kvar fortfarande, men de är alldeles för goda!

      Radera
  14. Mmmm, rackarns vad gott det ser ut.

    Tack fina du för din kommentar, den värmde verkligen ♥

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tar så fina bilder!!! Glad att kunna värma :-)

      Radera