fredag 20 april 2012

Växthusplaner ...

Hej på er!

Vår lördag tillbringas nere i Slöinge, Halland för en första kursdag i "lydnadsträning". Vi snackar hundkurs och just lydnad kan väl aldrig sitta fel. Husse får hålla i tyglarna och matte i kameran så kanske kommer en perfekt bild snart på en LYDIG hund... hehe.

Något annat man kan fundera på så här i vårtider är om man skulle ta och bli med växthus. Vi har kikat på några och nu är jag ju förstås väldigt nyfiken på vad ni har för erfarenheter/idéer runt detta.

Eftersom vi har en väldigt liten trädgård så måste vi rikta in oss på de allra minsta husen, runt 5 kvm.

Ett som ser ganska ok ut är detta.

  bild: Willab Garden

Jag tycker helt klart att ett glashus är det allra allra finaste, MEN vi har en yttepytteträdgård med en gångväg precis utanför häcken så jag befarar att det endast behövs en sketunge+ en sten för att ödelägga ett sådant hus... så tråkigt att tänka så, men men...

Skulle bli väldigt glad för era åsikter om det här, för att kunna odla gurkor och tomater och en massa kryddor i ett växthus skulle ju vara fantastiskt!!! Jag fantiserar om att utanför bygga en entré med ett cafébord och lite fina krukor med rosor i. Och fram till växthuset kan man lägga plattor (eller kanske gjuta egna med mönster)

Ha en fin helg på er!
Kram!

8 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag inga som helst tips, men det är ju så fint med växthus. Hoppas att ni hittar ett som uppfyller era önskningar :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Jag har ju ett Shed men jag kan inte så mycket om det gröna, om man uttrycker sig så. Min granne har ett ett sådant här växthus, hon är supernöjd. Fast jag tror hon har glas ist för plast i väggarna. Det växer så det knakar därinne..
    Hos mig slappar jag bara, men kanske att det får flytta in något ätbart framöver!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Låter som fantastiska funderingar. Ett växthus vem vill inte ha det. Fast jag måste säga i ärlighetens namn att jag skulle vilja ha ett bara för att dom är så fina.
    Ska du odla i det så måste det vara perfekt och som du säger glas är ömtåligt.
    Ha det gott denna lördag
    AC

    SvaraRadera
  4. Vilka roliga växthusplaner!
    Tyvärr så har jag inte så mycket erfarenhet av växthus. Just nu planerar vi hur vi ska fortsätta med vår trädgård, men i framtiden skulle jag gärna ha ett växthus:)
    Men om du ska gjuta egna plattor så kan jag tipsa dig om Fabulös inspiration (som jag just såg att du följde;);) hon har ju i alla fall gjutit fina plattor:)
    Ha en fin lördag!
    Kram Sofi

    SvaraRadera
  5. 5 kvm räcker till mycket mer än man tror. Jag har ett som är lite större fast i glas där jag för några år sedan drev upp ungefär 1000 sommarblommor. Jag hade hyllor och hängde i taket så det var rätt packat där inne. Glas håller faktiskt bättre än man tror, men jag tror att det där är ännu bättre plus att det inte blir fullt lika hett som i ett glashus. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Jag har tyvärr inga tips. Drömmer själv om ett växthus i glas och grafitgrå stomme på ca 7-8 m2 ... men de blir så dyra att det nog får stanna vid drömmar ett tag till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Låter jättemysigt med växthus!! Jag skulle vilja ha ett orangeri jag;)) Hey, man kan ju drömma eller hur;))
    Tycker att det du beskriver låter superfint!
    Tyvärr har jag inga tips för jag har aldrig haft växthus själv.
    Lycka till på hindkursen nu!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Jag har ett växthus i glas (14,5 kvm).
    Glaset är härdat och har klarat många fotbollar och flygande frisbees. Om olyckan skulle vara framme, går det ju att byta en ruta. Glas är ju så mycket snyggare! Lycka till!

    SvaraRadera