onsdag 18 november 2009

Myser kring nybakade bullar och glöggdoft

Har en lugn vecka med mig själv, ledig från jobbet och sambon är borta och kommer hem först på lördag, så jag bara tar det lugnt och gör roliga mysiga saker.
Var på IKEA igår och köpte cappucinomuggar och lite annat behövligt - bl.a värmeljus, kan ni tänka er ?!!! :-)
Och nu har mitt paket med virkgrejerna från Frosta Design kommit,
så snart hugger jag tag i det!
Bakade bullar igår kväll med extra mycket smör och kanel förstås
... ska det va bullar så ska det va!
Sen satte jag en sats med glögg. Det är första gången jag testar det, idag luktar det redan julmys uppe i köket!


Ingredienser:
5 liter svagdricka 50 g vanlig jäst 2,5 kg socker 1 påse kardemummakärnor 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm) 1 påse hel kryddnejlika 500 g russin 1 kanelstång 5 skalade och skivade råa potatisar (så tunnt som möjligt så stärkelsen kommer ur)
Gör så här:
1. Häll alla ingredienserna i en väl rengjord hink och rör om. 2. Täck med plastfolie som du gör små hål i. 3. Låt stå i 3-6 veckor, men den kan lagras i flera år och blir bara godare! 4. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med en hävert och undvik den grumliga bottensatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar