fredag 31 oktober 2014

Att våga sig på att ta en paus mitt i allt slipdamm


Jag har spacklat väggar och slipat så det står härliga till i veckan. Det återstår en hel del. Det är ju tre rum som ska göras i ordning och jag är ingen spacklare, ingen slipare eller målare heller ... men kul är det. Att se resultat alltså.

Har varit på väg att ge upp ett par gånger efter några fatala missar av viktiga detaljer i arbetsflödet, haha, men seg ä jag så jag kämpar på. Lite hatkärlek till hela grejen känner jag men det kommer bli fint när det blir klart.

Idag sa kroppen till mig att ta en vilodag och det hakade jag på bums! Jag har istället smaskat i mig inspirationsbilder på nätet. Sovrumsinspiration, bilder på barnrum och hemmakontor. Vet inte än hur färgvalen ska gå, ska vi ha Kalklitir på flera väggar än i vardagsrummet? Ja, troligtvis, haha!

Sen blev det mys med Charlie, vi bakade äppelpaj ( jag skalade och hackade äpplen och blandade smuldeg medans han kröp fram och tillbaks och ställde sig upp där han hade möjlighet att ta tag i nåt varpå jag fick lämna äpplena bums och hjälpa herrn ner igen). Musik på, lite soft sådär och tända ljus ÖVERALLT!

Sen kom mannen in och tände brasan. Myspoäng på det! Ikväll har hemska monster klingat på vår dörr och vi har varit tvungna att köpa hem godis för det ... yes!

Äppelpajen förresten är vår favorit här hemma. Det är flingsaltet som gör´t! Här kommer receptet!


Världens godaste äppelsmulpaj


ca 800 gram äpplen

1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt
smör till formen


Smuldegen:

125 gram kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk flingsalt


Och så mycket vaniljsås till om ni frågar mig!

Sätt ugnen på 225 grader. Smuldegen: Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt. 

Skala äpplena och skär i mindre bitar. Blanda äpplena med kanel, socker och flingsalt och häll ner i en smord form. 

Fördela smuldegen över äpplena och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. 




Önskar er en fin fredagskväll och en fin allhelgonahelg!

Kram/Pernilla

2 kommentarer:

  1. Så bra att ni tar en paus och bara njuter av brasan och varandras sällskap.
    Ger nog energi för renovering en annan dag.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Åh så fint ni har det! Och det finns ju inget mysigare än en brasa.

    Kram Pernilla

    SvaraRadera