onsdag 22 januari 2014

Inspirerad av bästa fotokursen och ett fototips

Januari bjuder på ljusare dagar och mamma leker fotograf så fort vi har tid och lust. 

Jag prenumererar på Moderskeppets fotokurser, kan verkligen rekommendera dom varmt. 
Igår såg jag en kurs om att fotografera i befintligt ljus. Jag blev sååå inspirerad! Jag inser att det gör väldig skillnad när man använder reflexskärm. Själv äger jag ännu ingen men jag har hittat några här som jag ska beställa hem. Bra priser tycker jag dom har och jag tror de ska duga. 

porträttfotografering, reflexskärmar, kamda, moderskeppet guld

Charlie var en exemplarisk modell idag, nöjd och glad ... och nybadad!

fotografera bebis, porträtt

Jag förundras över den där speciella kontakten mellan Wilma och Charlie. Wilma vill vara med, vara nära och hon är så försiktig mot sin lillebror. Slickar gärna hans fötter och vattenkammar frisyren! Dom kommer bli allra bästa lekkompisar så småningom gissar jag!


 Här placerade jag Charlie intill fönstret, ca en meter in i rummet,  och jag har själv fönstret i ryggen när jag fotar. Om jag hade haft en reflexskärm så hade jag kunnat studsa ljus inifrån rummet och tillbaks på Charlies ansikte som här är vänt in mot rummet. Det hade gett ett jämnare ljus i hans ansikte.
Nu får jag klicka hem de där skärmarna, borde ha gjort det för längesen!

Så här tänker jag när jag ska köpa reflexskärmar:

Jag väljer att ha en reflexskärm som är dubbelsidig, dvs en sida är vit och den andra sidan är silvrig. Den vita sidan ger ett mjukare ljus och den silvriga sidan ger ett kraftigare och starkare ljus. En skärm på 80 cm fungerar fint i början. Ju större skärm, desto mjukare ljus. 

Jag kommer också att ha en skärm i guld. Den ger ett starkare ljus än den vita skärmen, mer likt den silvriga skärmen,  men med en varmare nyans på motivet än från den silvriga.

Slutligen behöver jag en reflektor, en transparent skärm som släpper igenom en del ljus. En solig sommardag när solen står högt på himlen kan jag använda den mellan solen och mitt motiv för att reducera ljuset en aning. Ljuset blir mjukare än om jag hade haft solljuset lyst direkt på motivet. 

5 kommentarer:

  1. Fina foton! En reflexskärm har jag också funderat alldeles för länge på att beställa hem! Tror att det gör mycket skillnad om man använder dem rätt. :) Ska kika in på länken du delat.
    Ha en fin kväll.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu har jag beställt, tog 80 cm av alla modeller. Silver/vit, guld/Gråkort, och en diffusor. Ska bli spännande att få testa dom! :-)

      Radera
  2. Så fina foton på en söt liten gosse:)
    Va spännande att gå kurs via nätet, ska jag kolla upp!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)

      Ja, kolla in kurserna, där finns det massvis med fotogodis!

      Radera
  3. Så fint porträtt i dagsljus, mysigt o ha en liten som ställer upp som modell. :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera