söndag 11 augusti 2013

Babyfilt och en dregglis ... och ett litet rop på hjälp!

Hatkärleken till min overlock börjar att dra mer och mer åt kärlekshållet. Detta beror till stor del på att jag inte ger upp i första taget och googlar runt för att lösa problemen som uppstår (jo, tack, de uppstår hela tiden).  Så tack och bock till bl.a Gekko, ekåå, KokaLal, näbbgädda och Annas Alster för era finfina sytips! Härligt att ni delar med er av era kunskaper och bjuder på era tips!

Nu är jag klar med en babyfilt och en dregglis. Kantningen av filten sydde jag precis som här. Skarven var svår att få till, så jag fick göra en nödlösning och dölja den med ett guldigt band.
När jag syr nästa filt så ska jag ta reda på hur jag gör för att få till skarven snyggare. 
Någon som vet??? 

Dregglisen sydde jag med overlocken. Så otroligt smidigt! Ja, förutom uppe vid knäppningen ... det var svårt att sy svängarna runda.  Tips på detta???

Jag har sytt filten vändbar med trikåtyg i turkosa moln på ena sidan och brun velour på baksidan. Jag sydde ihop filten och satte på kantbandet samtidigt på overlocken. Sen vek jag över kanttyget till baksidan och sydde klart kanten med tvillingnål på min vanliga maskin.

Nu till det som jag kliat mig mest i huvudet för...
Som syns på bilden så har tyget vågat sig lite. Jag har använt vanlig raksöm men utökat stygnlängden något. Det finns en strechsöm på maskinen men den syr lite hackigt med flit så resultatet ser inte ut som en vanlig raksöm som jag absolut vill ha, så jag valde att sy med en vanlig raksöm. Därför tror jag att det har veckat sig.  

Men... jag vill få till en söm som ser ut som en vanlig raksöm med min tvillingnål fast utan att tyget ska bli som ett dragspel.  Jag har googlat men hittar inget om detta. Oj vad jag skulle bli glad om någon av er som läser vet hur jag ska bära mig åt! 


sy, sy babyfilt, dregglis, nilla nyfiken, trikåtyg moln

sy, nilla nyfiken, babyfilt, dregglis

4 kommentarer:

  1. Verkligen superfint. Snygga färger också.:-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, turkost är min favvofärg just nu!

      Kram
      Pernilla

      Radera
  2. Vilka fina grejer, tyger helt i min smak!
    Vad roligt att du har kikat på min blogg och fått tips och idéer. Att det har vågat sig lite på din filt kan bara för att du har för högt pressarfotstryck när du syr med tvillingnålen? Testa att sänka det och se om det blir bättre. Det är svårt att sy filtar. Jag har ju min bandkantningsapparat, den är helt ovärderlig när det kommer just till filtar.

    Dregglisar är också lite knepigt, jag brukar sy, stanna, lyfta lite på pressarfoten , vrida och så fortsätta. Jag skär inte högst upp. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra...

    Det roligaste av allt med din blogg är ju att du är violinist precis som jag! Två syende violinster liksom. Skoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men så roligt! Två syende violinister! Det där med att skapa något och kunna ta på resultatet ... det är så skön kontrast mot vårt jobb tycker jag. :-)

      Å så glad jag blir för dina tips! Jag ska prova bums!
      Tack!

      Kram
      Pernilla

      Radera