söndag 10 februari 2013

Superdupersöndag och äppelpaj

Tack fina Ni för era kommentarer kring förrådsröjningen! Det värmer, och visst är det skönt att rensa i röran. Har hittills inte saknat något som jag slängt, haha!

Dagarna går och jag försöker formulera ett inlägg vareviga dag, men icke. Går inte. Kan inte samla tankarna och inte få ner ord på vad jag menar och känner. Så kan det va. Så får det va.

Bloggen är en källa för inspiration och finns där ingen inspiration så blir det inga inlägg. Jag har mycket i huvudet just nu och en vacker dag så hoppas jag kunna berätta. Och om allt går som det ska så har jag glada nyheter! :-) Men just nu är jag full av tankar som tar mycket av min energi. Förhoppningsvis utmynnar det i nåt positivt så därför känns det spännande inför framtiden.

Idag var det en helledig söndag och jag hade besök av Karin o Gizmo. Gizmo gjorde allt för att imponera på snygga tjejen, haha! En härlig promenad runt vår fågelsjö och glatt lösspringande hundar. Vardagslycka, livskvalitet!

 En äppelpaj stod och väntade på oss när vi kom tillbaks hem. Vaniljsås och glass också såklart. 
Och en massa prat. 

Supermysigt!!! Tack Karin för en toppendag!

Den här pajen har en hemlig ingrediens - flingsalt. Det lyfter fram smakerna lite extra och ger en pikant, saltig smak i kontrast till sötman.

Äppelpaj

ca 800 gr äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt
smör till formen

Smuldeg:
125 gr kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 ½ dl socker
1 ½ tsk flingsalt
vispad grädde, vaniljsås eller glass till servering

Sätt ugnen på 225 grader.

Skär smöret i bitar Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt. 

Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda äpplena med kanel, socker, och flingsalt i en smord pajform, ca 28 cm i diameter.

Fördela smulorna över äpplena och grädda pajen mitt i ugnen 20-25 minuter, tills den fått fin färg. 

8 kommentarer:

  1. Hej Nilla!
    Åh vad spännnade, ser fram emot att få höra vad det är du går o klurar på, hoppas allt går som du hoppas:)

    Vilken härlig söndag ni ser ut att ha haft!
    Tack för receptet till pajen, ser jättegott ut:)

    Ha det!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Tack snälla du! Nu hoppas vi och så berättar jag så snart jag kan, ok! :-)

      Kram!
      Pernilla

      Radera
  2. Ser en massa möjligheter på den där promenadvägen! :) Det där med flingsalt i äppelpajen måste ju testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ♥ ... Ingrid. Tack snälla goa du. För allt ;-)

      Radera
  3. Hundpromenader och gofika, det är livskvalitet!
    Lycka till med allt som kommer..
    kram Helena.

    SvaraRadera
  4. Så mysigt med hundkompis och dessutom en kille som vill imponera ;)
    Spännande med funderingarna hoppas det blir glada nyheter! Vad gott med äppelpaj det var ett tag se nu :)
    Ha det gott, kramis Suss
    Ps. Lite nyfiken, har du hört nåt från Fabriken än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja en het kille vill jag lova, söt till tusen och jag tror de är kära, haha!

      ja, spänningar ska vara oliiiidliga eller.. haha! :-)

      Du får testa den äppelpajen, super med salt i, lovar! Fick mail i kväll att jag är med i Fabriken, och du ska vara med också tycker jag!

      Kram! ♥
      Pernilla

      Radera