söndag 11 juli 2010

Loppisrunda runt Nora

Hej på er! Trodde ni jag hade gått o svimmat i värmen?  Nä då hade ni fel hörrni, jag har bara varit ute på vift ett tag. Jag, mannen och Wilma åkte upp mot loppisarnas mecka, närmare bestämt till Nora med omnejd.
Mannens mamma bor i krokarna och varje gång vi är där så skrattar hon lite när jag säger att jag ska bege mig ut på en liten loppisrunda. Men nu var ALLT öppet och i full loppisblom och i Nora var det både storloppis på torget och auktionsmässa. Och sen alla bodar och små affärer o skrymslen som man kan gå in i och bara vandra runt, långsamt o titta ... njuter då! 

Jag hittade t.ex en skrotloppis på en innergård där man fick vandra över både mursten och en singelhög för att ta sig runt alla borden. DET tycker jag är charmigt. Solen gassade och det var inte helt pigg o fräsch som jag lämnade Nora den shoppingdagen, men glad som sjutton över mina små fynd. Energikick! Nora är ju så
fantastiskt vackert, där skulle jag gärna bosätta mig om inte jobbet gjorde att jag får finna mig i att vara där jag är.

Och det är inte slut med det, sen har vi alla handgjorda loppisskyltar längs vägkanterna och mina favoritställen runt om Nora. Loppis i Larsbo är ett av dom. Om man är i Fanthyttan o tar in vägen mot Nora så ligger en väldigt kul loppis ganska snart på höger sida. Vet inte vad den heter, därav den enormt kluriga vägbeskrivningen... Det är en finsk kvinna med två stora hundar som bor där och där hittade jag mattallrikar
Rörstrand som var så vackert somrigt  blå/vita. Jag lyckades med bedriften att handla när det var stängt faktiskt, hade varit där dan innan o kikat på tallrikar som jag sen inte kunde släppa tanken på. Dan efter var det ju stängt men med lite rop, skällande hundar och lite glada miner så lyckades jag få med mig tallrikarna hem. Om man sen fortsätter på den Noravägen så kommer man till en skylt där det står Uskaboda, då tar man in höger om man vill göra fynd så har man några kilometer in i skogen en till loppis på vänster sida i ett rött litet trähus.

Mysigt va?! Bege er ut i Bergslagsskogarna vetja!











Gustavsberg Adam-assietter låg o väntade på mig på en innergård i Nora...
skulle vilja hitta koppar till också...




På Larsboloppisen fann jag föregångaren till Fiskars... lite tyngre på den tiden.







Mer tallrikar, här engelskt porslin med Big Ben som motiv.



På skrotloppisen hittade jag två fat. Jag gick fram till två herrar som satt på en stentrappa
o såg ut som att det var dom två man skulle betala till. Jag frågade vad faten kostade.
"De kostar två kronor styck, så det blir fyra... ja, vi kan väl säga fem kronor då."
Ja det gör vi sa jag, då har jag jämna pengar!
Den ekvationen gick inte ihop, men ibland får man ge o ta. Tyckte gärna de kunde få en
femma så varmt som de hade där i solen! :-) 

Det står Rörstrand på baksidan, med märkt SS. Har nån en aning om vad det betyder
så vore det jättekul att få veta.





Nåt litet mer fynd har jag till men det får bli en annan dag, nu ska jag gå o busa med Wilma en stund.
Hörde att hon längtade efter mig! :-)

Kram på er! /Mira




5 kommentarer:

  1. Men så fina fynd!!!! Kul!


    kramar/Olg@

    SvaraRadera
  2. Oj, vad varmt det har blivit! Hoppas wilma lärt sig simma lite så hon kan svalka sig ordentligt=) Ha det fint. Kram jossan och kenzo

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tack för titten hos mig!!!!
    Ha de så gott i värmen!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  5. Finfina loppisfynd! SS betyder Skånska slott och är en klassisk Rörsrandservis.

    SvaraRadera